اگزمای پوستی در اثر شستشوی مکرر دستها

اگزمای پوستی در اثر شستشوی مکرر دستها

اگزمای پوستی در اثر شستشوی مکرر دستها : شیوع ویروس کرونا در جهان، موجب شده پزشکان به منظور پیشگیری از بروز این بیماری جدید یکسری توصیه‌ های مهم بهداشتی ارائه نمایند که این توصیه ها شامل شستشوی مکرر دست ها می باشد؛ این در حالیست که استفاده زیاد از ضدعفونی کننده ها و مواد شوینده به پوست دست، آسیب وارد می کند و باعث ایجاد اگزمای پوستی میشود.

اگزمای پوستی در اثر شستشوی مکرر دستها دکتر حامد منادیباید گفت یکسری مواد به طور طبیعی روی پوست وجود دارند که به نوعی نرم کننده و مرطوب کننده پوست محسوب می گردند. این در حالیست که چربی روی پوست از موادی به وجود آمده که در مواد ضدعفونی کننده و الکل حل می ‌شوند.

بنابراین زمانی که به میزان زیادی دست های خود را با الکل یا شوینده ها شستشو می دهیم، چربی سطح پوستمان کاهش پیدا می کند؛ چرا که الکل چربی روی پوست را حل می ‌کند و حتی ممکن است سایر مواد سطح پوست نیز با استفاده از این شوینده ها از بین روند. بر این اساس لایه محافظ پوست با شستشوی مکرر از بین خواهد رفت.

لازم به ذکر است که پوست با از بین رفتن لایه محافظ، نسبت به عواملی که پیش از این به آنها حساسیت نداشته، حساس شده و خود را به صورت اگزما نشان می ‌دهد. از جمله علائم اگزمای پوستی می توان به مواردی نظیر خارش، قرمزی، التهاب پوست و پوسته ریزی اشاره نمود.

به منظور پیشگیری از ایجاد اگزمای پوستی در اثر شستشوی مکرر دستها می بایست در طول روز به دفعات متعدد از نرم کننده و مرطوب‌ کننده های پوستی استفاده نماییم. توصیه می شود نرم‌ کننده‌ هایی را که پایه ‌ای از اوره، اُسِرین و سِرآمیدها (یک خانواده بزرگ از لیپیدهای مومی) دارند، مصرف نمایید چرا که این نرم کننده ها مواد اصلی پوست را به آن رسانده و مانع از ایجاد اگزما می شوند.

البته کسانی که از قبل زمینه اگزمای پوستی داشته اند لازم است نزد متخصص پوست مراجعه نمایند تا در مدتی که مجبور به شستشوی مکرر دست‌ ها هستند از کرم های ضد التهاب تجویزی استفاده نمایند.

 

دکتر حامد منادی

متخصص پوست و مو

بیماری های پوستیمقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.