دانستنی های لیزر موهای زائد

دانستنی های لیزر موهای زائد

دانستنی های لیزر موهای زائد : اصل اساسی لیزر موهای زائد، گرماکافت نوری انتخابی (SPTL) می باشد که تطبیق طول‌ موج مشخصی از نور و طول ‌مدت پالس جهت دریافت بیشترین اثر روی بافت هدف با کمترین اثرگذاری روی بافت مجاور است. لیزر می تواند از طریق حرارت‌ دهی انتخابی ماده هدف (ملانین) موجب آسیب محلی  در بخش هایی شوند که منجر به رشد مو می گردد. (فولیکول)

دانستنی های لیزر موهای زائد دکتر حامد منادینور توسط اجسام تاریک جذب می شود؛ بدین جهت انرژی لیزر امکان دارد به وسیله ماده‌ ی تیره‌ ی موجود در پوست جذب گردد که با شدت و سرعت بسیار زیادی صورت می گیرد. ممکن است این ماده هدف تیره یا کروموفور به طور طبیعی موجود باشد یا این که به صورت مصنوعی بوجود آید.

برای لیزرهای موهای زائد، ملانین به عنوان کروموفور اصلی در نظر گرفته می ‌شود. ملانین به طور طبیعی در پوست موجود است که رنگ موها و پوست را ایجاد می کند. لیزر فقط موهای مشکی یا قهوه ای را از بین می برد و روی موهای خشن و تیره تر بهترین عملکرد را دارد.

بسیاری از بیماران سال ها پس از لیزر، رشد مجدد موها را در نواحی تحت درمان تجربه می‌ کنند. باید گفت با وجود این که لیزر درمانی میزان موهای زائد را به طور دائمی کاهش می دهد ولی منجر به رفع دائمی همه موها نخواهد شد.

دانستنی های لیزر موهای زائد و اثرات رنگ پوست : در لیزر موهای زائد افراد با کدام رنگ پوستی نتیجه بهتری کسب می کنند؟ برای جواب ‌دهی بهتر باید گفت اشخاصی که دارای موهای تیره و پوست روشنی هستند به نسبت دیگر افراد مطلوب ترین نتیجه را از این شیوه به دست می ‌آورند. باید گفت اشخاصی که دارای پوست تیره‌ای هستند با لیزر الکساندرایت بهترین نتیجه را می گیرند ولی لازم است در انجام این عمل نهایت دقت صورت گیرد تا پوست افراد دچار سوختگی نشود.

همان طور که قبلاً اشاره کردیم انرژی حاصل از لیزر رنگدانه موها یا همان ملانین را مورد هدف قرار می ‌دهد بدین جهت موهای سفید که فاقد رنگدانه می باشند با این شیوه نابود نمی شوند. بنابراین هر چقدر موها مشکی تر و ضخیم ‌تر باشند، دارای ملانین بیشتری بوده و نور لیزر را بهتر جذب نموده و راحت تر نابود می شوند و از آنجایی که ملانین در خود پوست نیز موجود است، هر چقدر میزان آن بیشتر باشد، یعنی پوست تیره ‌تر باشد، پوست نور لیزر را بیشتر جذب می کند و احتمال سوختگی نیز بیشتر می شود.

 

 

دکتر حامد منادی

متخصص پوست و مو

 

لیزر موهای زائدمقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.