دلایل خشکی پوست

دلایل خشکی پوست

دلایل خشکی پوست : پوست، در صورتی که آب به اندازه کافی به لایه های عمیق ‌تر آن رسیده باشد، مرطوب خواهد بود. کمبود آب کافی و نیز تعریق فراوان ممکن است پوستتان را خشک کند.

دلایل خشکی پوست دکتر حامد منادیپوست اغلب به دلایل زیر دچار کمبود آب می شود:

آب از دست رفته از طریق پوست: در این حالت که به طور طبیعی روی میدهد، لایه های عمیق پوست، روزانه نیم لیتر آب از دست میدهند.

تعریق: بدن با تعریق ناشی از اضطراب، فعالیت و گرما به طور مداوم آب از دست می دهد.

فقدان عوامل طبیعی مرطوب کننده پوست: عواملی نظیر اسیدلاکتیک، اسید‌های آمینه و اوره به حفظ آب در بدن کمک می کنند و فقدان این مواد، باعث خشکی پوست خواهد شد. ضمناً زمانی که میزان لیپیدهای پوستی مثل کلسترول، سرامیدها و اسیدهای چرب کاهش یابد، پوست دچار خشکی شده و سلامت خود را از دست میدهد. همچنین خورشید، باد و آب و هوای سرد نیز می توانند پوست بدن را خشک کنند. کسانی که در مقابل اشعه های ماوراء‌بنفش تخت های برنزه کردن پوست قرار می‌ گیرند نیز دچار این مشکل می ‌شوند.

سایر دلایل خشکی پوست عبارتند از:

  • گرمای زیاد داخل خانه
  • حمام های طولانی مدت
  • استفاده از پاک‌ کننده ها و لوازم آرایشی
  • مواد موجود در برخی شوینده ها و صابون ها
  • افزایش سن
  • تغییرات هورمونی

بیشتر بخوانید: انواع اگزما کدامند؟

علائم خشکی پوست: اگر پوستتان خشک باشد، احساس می کنید که شکننده، سفت و زبر است. انعطاف ‌پذیری آن نیز بسیار کم می باشد چنانچه به خشکی پوست خود اهمیتی ندهید، از قبل خشک ‌تر شده و علائم زیر را از خود نشان خواهد داد:

  • خارش و سفتی پوست
  • ظاهر خشن و خشک
  • پوسته ‌پوسته شدن خفیف

چنین پوستی نسبت به خطر عفونت، تحریک و قرمزی، مستعدتر است. بعضی از افراد هم پوستشان بیش از اندازه خشک است. در این وضعیت، پوست برخی نواحی مثل زانوان، پاها و دستها مستعد مشکلات پوستی نظیر ترک‌ خوردگی، زبری، پوسته پوسته شدن، پینه و گاهی خارش هستند. همچنین لبها، دست‌ و پاها در صورت خشکی زیاد، بیشتر از سایر قسمت ها دچار ترک‌ خوردگی می ‌شوند.

روش های درمان خشکی پوست: کرم ها، روغن ها و لوسیون های مرطوب کننده، میزان آب سطح خارجی پوست را بیشتر می کنند.

یکی دیگر از روش های رفع ترک‌ خوردگی و خشکی لب، استفاده از یک چرب کننده‌ی مناسب برای لب می باشد.

متخصصین توصیه می کنند کسانی که دارای پوست خشکی هستند حتماً روزی هشت لیوان آب بنوشند. این کار موجب می گردد آب مورد نیاز بدن تأمین گردد و رطوبت کافی نیز به پوست برسد.

 

دکتر حامد منادی

متخصص پوست و مو

لیزر موهای زائد

پوست و مومقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.