ریزش موی ارثی

ریزش موی ارثی

ریزش موی ارثی : در این مقاله در خصوص ریزش موی ارثی و روش های درمان آن توضیحاتی ارائه می شود. ریزش موی ارثی شایع ترین دلیل کچلی افراد است، این نوع ریزش بیماری نیست، بلکه یک مشکل طبیعی می باشد که به دلایل ژنتیکی، سطح هورمون و روند پیری بروز می کند.

ریزش موی ارثی دکتر حامد منادیتقریباً همه خانم ها و آقایان در سنین مختلفی دچار ریزش مو می شوند. باید گفت ریزش مو معمولاً در ۲۰ و ۳۰ سالگی شروع می شود، هر چند زنان اغلب بعد از یائسگی ریزش مو را تجربه می کنند.

تحقیقات حاکی از این است که در اثر یک فرم هورمون مردانه تستوسترون، فرایند طبیعی رشد مو تغییر می کند و موجب می گردد موها نازک تر، کوتاه تر و یا کمتر شود؛ نهایتاً، رویش مو در نواحی خاصی از پوست سر کاملاً متوقف می شود، که سبب الگوی معمول ریزش مو خواهد شد.

علائم ریزش موی ارثی : ریزش موی ارثی در ابتدا با نازک شدن مو شروع می شود و معمولاً با ریزش مو در بخش هایی از پوست سر پیشروی می کند. ریزش موها در وان، روی بالش و یا روی شانه علائمی است که معمولاً همه افراد در زندگی خود تجربه می کنند. افراد روزانه به طور متوسط ​​ ۱۰۰ مو از دست می دهند و امکان دارد در شرایط خاصی مثلاً با ایجاد یک بیماری خاص یا بعد از زایمان ریزش موها شدیدتر شود. در آقایان، ریزش مو معمولاً در تاج سر شروع می شود و در یک الگوی M شکل ادامه می یابد. در پیشرفته ترین مرحله، فقط بخش محدودی از موها در کنار و پشت پوست سر باقی می ماند.

در خانم ها، ریزش مو بیشتر گسترش پیدا می کند، ولیکن پنهان تر است، اغلب وسط و بالای سر تحت تأثیر قرار می گیرد. به طور معمول در زنان، خط مو در پیشانی باقی می ماند. باید گفت ریزش کامل موها در هر قسمتی از روی پوست سر در زنان غیر معمول است و امکان دارد علل دیگری مانند عفونت قارچی، آلوپسی آریاتا (مختل شدن سیستم ایمنی بدن که موجب ایجاد لکه های قهوه ای می گردد.) و… منجر به این نوع ریزش گردد.

درمان

روش های متعددی برای درمان برخی از انواع ریزش مو به کار می رود. شما می توانید حداقل روند ریزش مو را آهسته تر کنید. در بعضی از شرایط، مثل ریزش مو تکه تکه (آلوپسی آره آتا)، موها در طی یک سال بدون درمان می تواند مجدداً رشد کند. از جمله روش های رفع ریزش مو می توان به مواردی نظیر دارو درمانی و کاشت مو اشاره نمود.

کاشت مو

با توجه با پیشرفت فناوری های علم پزشکی، بهترین روش درمان برای ریزش موها، کاشت مو می باشد. این روش با کمک پیوند موی طبیعی در قسمت های گوناگونی نظیر ابرو، سر، ریش و حتی سبیل نیز قابل انجام است. کاشت مو از جمله جراحی های سرپایی به شمار می آید و بسته به شرایط بیمار و روش جراحی مورد استفاده، دوران نقاهت آن متفاوت خواهد بود.

 

 

دکتر حامد منادی

متخصص پوست و مو

پوست و مومقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.