ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای (طاسی سکه ای یا آلوپسی آره آتا) یکی از انواع ریزش مو به شمار می آید. دلیل ریزش مو ی سکه ای، هجوم و حمله ی اشتباهی سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو است که به صورت ریزش دسته ای از موها روی می‌دهد.

 

ریزش موی سکه ای

 

این ریزش موجب خالی‌شدن مو از سر یا دیگر نقاط بدن می گردد. این ریزش و خالی شدن موها به شکل قسمت های دایره‌ای ‌شکل روی می‌دهد؛ به این مفهوم که پوست سر صاف بوده و هیچ نوع زخمی دیده نمی شود. همان‌ گونه که اشاره شد، این نوع ریزش مو در جوانان زیر ۲۰ سال بیشتر دیده می شود.

زمانی که ریزش موی سکه ای به صورت سکه ای و منطقه‌ای در قسمت های گوناگون سر دیده می‌شود، مو بعد از چندین ماه به رشد مجدد خود ادامه می دهد. با وجود اینکه موهای تازه رشد کرده، رنگ و بافتی هماننند سایر موها دارند ولی بعضی اوقات نیز سفید و نسبت به دیگر تارهای مو نازک هستند. ۱۰ درصد از اشخاصی که دچار این مشکل هستند، به هیچ عنوان رویش مجدد مو نخواهند داشت. امکان فقدان دائمی مو در موارد ذیل بیشتر مشاهده می شود:

  • ناخن انگشتان دست یا پا دارای شکل، رنگ، ضخامت یا بافت غیرعادی باشد.
  • ریزش مو به طور گسترده و شدید روی دهد.
  • شخص مستعد ابتلا به حساسیت باشد (آتوپی).
  • شخص دچار یکی دیگر از بیماری های خودایمنی هم باشد.
  • این وضعیت در سنین پایین (پیش از سن بلوغ) در شخص روی دهد یا بیشتر از ۱ سال به طول بینجامد.
  • این مشکل در خانواده‌‌ی شخص سابقه داشته باشد. (ارثی)

موارد مهم در مورد  ریزش موی سکه ای

پس از اینکه سیستم ایمنی به غلط فولیکول های مو را نابود و این بیماری ایجاد شد می توان شکل های مختلفی از ریزش مو را مشاهده کرد؛ گاهی ریزش مو به اندازه سکه و دایره مانند است، گاهی این ریزش به صورت بیضی و به اندازه سکه خواهد بود و گاهی اندازه و ابعاد ناحیه ای که دچار ریزش مو شده بزرگتر از حالت معمول خواهد بود.

همچنین پس از درمان ممکن است این ریزش مو مجدداً بازگشته و عود کند. چون ریزش مو در این بیماری به دلیل اختلال و اشتباه سیستم ایمنی بدن رخ می دهد شاید عده ای نگران باشند که این اختلال در سایر نقاط بدن هم سبب بیماری شود اما اصلاً اینطور نیست و افراد مبتلا به بیماری ریزش موی سکه ای هیچگونه بیماری خاص و سخت مرتبط با این حالت را بروز نمی دهند.

در کنار موارد ذکر شده باز هم لازم به ذکر است که در بیشتر موارد، این بیماری نیازی به درمان های دارویی سخت نداشته و به خودی خود بهبود می یابد. همچنین اگر در مورد کم پشت بودن قسمتی که دچار ریزش مو و رشد مجدد شده نگرانی دارید باید بدانید که این موضوع امری طبیعی ست.

 

ریزش موی سکه ای

 

روش های درمان

رایج ترین روش درمان ریزش موی سکه ای (طاسی سکه ای) تزریق کورتیکو‌استروئید به دفعات در عمق یک سانتی‌متری پوست سر در هر ۴ الی ۶ هفته می باشد. کودکان و بعضی از افراد بزرگسال به کمک کورتیکواستروئید موضعی در قسمتی که موها ریزش پیدا کرده، درمان می‌شوند. همچنین ماینوکسیدیل (روگِین) امکان دارد همراه با کورتیکواستروئید موضعی برای درمان ریزش موی سکه ای تجویز شود.

 

آنترالین نیز نوعی پماد بوده که به رشد مجدد موها کمک شایانی می کند. لازم به ذکر است که این پماد موجب تحریک پوست و ایجاد لک نیز خواهد شد. به همین علت از این پماد در بخش های بی مو و برهنه سر برای مدت زمان محدودی به همراه شستشوی فراوان استفاده می نمایند. رویش مجدد موها طی دو ماه یا بیشتر به طول می انجامد.

هم چنین در روش مزوتراپی مقدار کمی از مواد موجود در لایه درم پوست به طور مستقیم در پوست سر تزریق شده، تا رشد مو در بخش کچلی و اطراف آن افزایش پیدا کند. مزوتراپی هم اکنون در درمان سلولیت، جوانسازی پوست، سفت کردن و کشیدن پوست شل و افتاده، رفع جای زخم و ریزش موی در اثر عوامل گوناگون از قبیل طاسی سکه‌ای به کار گرفته می شود.

طاسی سکه مثل دیگر بیماری‌ها غیر از ظاهر نامطلوبی که به شخص می دهد زندگی وی را تحت‌تأثیر قرار نخواهد داد چرا که فاقد درد بوده، احساس بیماری ایجاد نکرده و همچنین سلامت شخص را تهدید نمی کند. ریزش موی سکه ای واگیردار نمی باشد و در عملکرد تحصیلی ، کاری یا تفریحات شخص خللی ایجاد نمی کند. ولی اگر از لحاظ روحی با این قضیه با مشکلات فراوانی مواجه شده اید و سخت‌تان است توصیه می شود از یک مشاور کمک گرفته یا با افرادی که با همین مشکلات دست و پنجه نرم کرده اند، به گفتگو بپردازید.

دکتر حامد منادی

متخصص پوست و مو

کاشت مومقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.