فواید استفاده از ضدآفتاب

فواید استفاده از ضدآفتاب

در این مقاله در خصوص فواید استفاده از ضدآفتاب توضیحاتی ارائه می شود. کرم های ضدآفتاب به دو شکل عمل می نمایند. یک نوع از آن ها مسدود کننده می باشد، یعنی لایه نازکی روی پوست ایجاد کرده که از رسیدن اشعه آفتاب به پوست جلوگیری می کند. این نوع از کرم های ضدآفتاب‌ اثرات فراوانی جهت محافظت در مقابل اشعه ماوراءبنفش  دارند، اما امکان دارد به دلیل ایجاد تغییر رنگ ظاهری روی پوست، از نظر زیبایی، مورد پسند بسیاری از افراد نباشند.

فواید استفاده از ضدآفتاب دکتر حامد منادی

مکانیسم دیگری از عملکرد کرم های ضدآفتاب،‌ مکانیسم جذبی می باشد. در این شیوه ضدآفتاب، با جذب اشعه‌های زیان آور مانع رسیدن آنها به پوست می‌شود. در اکثر موارد کرم های ضدآفتاب‌ موجود در بازار با بکارگیری از هر دو مکانیسم ذکر شده از پوست شما در مقابل آفتاب محافظت می نمایند.

SPF یعنی چه؟

SPF به معنای عامل محافظت ‌کننده در مقابل نور خورشید مخفف واژه Sun Protection factor  می باشد. کرم های ضدآفتاب بر اساس میزان SPFشان گروه بندی می‌شوند. باید گفت وقتی می‌گوییم SPF یک کرم ضدآفتاب ۱۵ است یعنی‌ چه؟ در صورتی که شخصی از ضدآفتاب‌ استفاده نکرده باشد و در برابر نور خورشید قرار بگیرد، حدوداً پس از ۲۰ دقیقه دچار آفتاب سوختگی در قسمتی می‌شود که آفتاب به آن تابیده است. اما اگر همین شخص از کرم ضدآفتابی با  SPF  ۱۵ استفاده کند، ۱۵*۲۰دقیقه طول می کشد، تا دچار همان میزان آفتاب سوختگی شود.

یا می توان گفت از جمله فواید استفاده از ضدآفتاب با ۱۵ SPF این است که از رسیدن ۹۲ درصد از اشعه‌های زیان آور به پوست جلوگیری می کند. اکثر پزشکان متخصص پوست، استفاده از کرم های ضدآفتاب‌ با  ۱۵ SPF و بالاتر را پیشنهاد می‌کنند اما مهم‌تر از اینکه SPF ضدآفتابی که مصرف می‌شود ۱۵ باشد یا ۶۰، این است که ضدآفتاب به طور صحیح و مرتب استفاده شود.

میزان استفاده

اکثر افراد زمانی که از ضدآفتاب استفاده می کنند،‌ مقدار کافی از آن را به پوست خود نمی زنند و میزان مصرف آنها فقط ۲۵ الی ۵۰ درصد از مقدار لازم می باشد. ضدآفتاب می بایست به اندازه ای استفاده شود که یک لایه نازک روی پوست ایجاد کند و این توانایی را داشته باشد که اثر محافظتی خود را به طور کامل اعمال نماید.

لازم به ذکر است، حدوداً ۲۰ الی ۳۰ دقیقه پیش از این که از منزل خود خارج شوید باید ضدآفتاب را روی پوست خود بمالید؛ چرا که تقریباً نیم ساعت زمان می برد تا ضدآفتاب به پوست جذب شده و اثرش شروع شود. بهتر است ضدآفتاب پس از همه آرایش‌ها استفاده شود،‌ در غیر این صورت مواد آرایشی که بر پایه چربی یا آب باشند می‌توانند موجب بی ‌اثر شدن کرم های ضدآفتاب شوند.

نکته دیگر این که در صورت تعریق شدید، شستشوی صورت،‌ شنا کردن و غیره لازم است کرم ضدآفتاب مجدد استفاده شود. ضمناً، توصیه می‌شود اگر در معرض نور خورشید قرار دارید حداقل هر ۲-۴ ساعت مجدداً از ضدآفتاب استفاده نمایید.

 

دکتر حامد منادی

متخصص پوست و مو

مراقبت از پوستمقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.