نکاتی درباره لیزر موهای زائد

نکاتی درباره لیزر موهای زائد

نکاتی درباره لیزر موهای زائد : در این مقاله به ذکر نکاتی درباره لیزر موهای زائد پرداخته می شود. یکی از رایج ترین اقدامات زیبایی در بین افراد، لیزرموهای زائد می باشد.

نکاتی درباره لیزر موهای زائد دکتر حامد منادیلیزر موهای زائد همان فرآیند حذف موها در قسمت های گوناگون بدن نظیر پشت لب، صورت، گوش ها، پیشانی، شکم، گردن و ناحیه تناسلی در اثر برخورد با پالس های نور لیزر است که موجب تخریب فولیکول مو می شود.

اشعه لیزر

بلید گفت لیزر نوری تک رنگ و تک طول موج می باشد. در لیزر موهای زائد اغلب اشعه لیزر در رنگدانه ملانینی که به وفور در موها وجود دارد، جذب می شود و موجب نابودی سلول های سازنده مو می گردد و بدین جهت است که هر اندازه مو مشکی تر و ضخیم ‌تر باشد، دارای ملانین بیشتری بوده و بهتر نور لیزر را جذب نموده و ساده تر از بین می‌رود.

با این وجود چون ملانین در خود پوست نیز موجود است هر چقدر مقدار آن کم تر باشد، یعنی بیمار پوست سفیدی داشته باشد، انرژی کمتری در پوست جذب می شود و احتمال سوختگی حاصل از لیزر مو کم تر خواهد بود.

موهای زائد در اثر تماس اشعه لیزر با قدرت بسیار بالا به پیاز مو، از بین می روند. پیگمنت ‌های موجود در موها نور لیزر را جذب می نمایند و بدین ترتیب موها درون پیاز مو نابود می شوند. از تنوع لیزرها و منابع نوری آنها برای نابودی موهای زائد استفاده می شود.

از جمله نکاتی درباره لیزر موهای زائد این است که این تکنیک یک روش غیر تهاجمی بوده که موجب کاهش موهای زائد می شود اما هرگز باعث از بین رفتن موهای زائد به طور همیشگی و دائمی نخواهد شد.

مشکلات هورمونی

چیزی به عنوان حذف دائمی موهای زائد در حال حاضر پایه علمی ندارد و در همه شیوه ها از قبیل لیزر هدف، کاهش طولانی مدت موهای زائد می باشد. در بسیاری از افرادی که در قسمت های وابسته به هورمون، موهای زائد زیادی دارند (در زنان گردن، صورت، بین سینه ها، دور نوک سینه و پایین و اطراف ناف) زمینه مشکلات هورمونی ( اختلالات تخمک گذاری chronic anovulationو تخمدان پر کیست P.C.O.D ) وجود دارد.

معمولاً اگر بیمار سابقه کیست تخمدان نداشته باشد، قاعدگی منظمی داشته باشد، برای مدت زمان طولانی نیز میزان موهایش ثابت باشد، سایر نشانه ها و علائم مشکلات هورمونی نظیر ایجاد جوش روی صورت، ریزش مو، چرب شدن پوست و نازایی نداشته باشد و تست هورمونی نرمالی داشته باشد بدون دستور دارویی خاصی برای وی لیزر انجام می شود.

ولیکن در صورتی که هر کدام از علائم ذکر شده وجود داشت یا با انجام لیزر موهای زائد اینگونه به نظر آید که جواب بیمار کندتر از حد طبیعی است با اینکه در آزمایش ها و سونوگرافی هم موردی مشاهده نشده ممکن است وی به اختلالات خفیف هورمونی مبتلا باشد. در این صورت تست درمانی توصیه می شود. لذا زیر نظر پزشک، دارو درمانی که طولانی مدت هم هست شروع می شود.

تعداد جلسات مورد نیاز برای لیزر موهای زائد

مو در چند مرحله (آناژن، الوژن، کاتاژن) رشد می‌ کند و لیزر فقط می ‌تواند روی فولیکل‌ های موی در حال رشد (اوایل آناژن) اثرگذار باشد. بدین جهت به منظور از بین بردن مو در تمام مراحل رشد به چند جلسه لیزر نیاز خواهد بود.

اغلب ریزش موهای لیزر شده دو تا سه هفته به طول می انجامد. باید اجازه داد که این موها به طور خود به خود ریزش کنند.

موارد منع استفاده

بارداری، برنزه بودن پوست و استفاده از بعضی داروها موجب ممنوعیت در انجام لیزر موهای زائد خواهد شد.

نکاتی درباره لیزر موهای زائد دکتر حامد منادیمراقبتهای پس از لیزر موهای زائد

مراقبتهای پس از لیزر موهای زائد اهمیت بسیاری دارد. ممکن است ناحیه ای که لیزر روی آن صورت گرفته دچار قرمزی و تورم شود که می توان با قرار دادن کمپرس یخ روی آن التهاب آن قسمت را رفع نمود. پس از لیزر موهای زائد به مصرف مسکن نیازی نیست.

نکاتی درباره لیزر موهای زائد دکتر حامد منادیضمن اینکه امکان دارد بعد از درمان، رشد موهای لیزر شده بین ۱ تا ۲ هفته ادامه داشته باشد و دچار ریزش شود. پس از لیزر موهای زائد می بایست از آفتاب گرفتن پرهیز نمود.

 

دکتر حامد منادی

متخصص پوست و مو

لیزر موهای زائدمقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.