انواع اگزمای پوستی

بیماری های پوستی در انواع مختلف و گوناگونی وجود دارند که هرکدام از آن‌ها علائم و نشانه‌های خاص خود را خواهند داشت. در مورد اگزما و انواع اگزمای پوستی هم موضوع دقیقاً به همین شکل است. اگزما درواقع همان بیماری التهاب پوست (درماتیت) است که با علائمِ مشخصی مانند قرمزی پوست، خشکی و خارش همراه است. انواع اگزمای پوستی نیز دارای علائم مشخصی هستند.

انواع اگزمای پوستی
این بیماری می‌تواند در بیش از ۶ یا ۷ نوع مختلف ایجاد و مشکلات و عوارض گوناگونی را برای بیمار ایجاد نماید. در ادامه به‌تمامی انواع اگزمای پوستی اشاره و راجع به آن‌ها توضیح خواهیم داد:

اگزما می‌تواند با این اسامی و علائم بروز کند:

اگزمای تماسی (درماتیت تماسی): در تماس پوست با برخی مواد حساسیت‌زا مانند برخی مواد شوینده، الیاف برخی لباس‌ها، لوازم‌آرایشی، عطرها و… ایجاد می‌شود که علائمی مانند خارش، سوزش و قرمزی خواهد داشت.

اگزمای سکه‌ای: اغلب در مردان و زنان مسن دیده می‌شود و در ناحیۀ بازو، باسن، ساق پا و پشت ایجاد می‌شود. علائم آن سفت شدن، خارش شدید و تکه‌های پوستی است. این مورد از انواع اگزمای پوستی در افراد مسن است.

اگزمای سبورئیک: که در افرادی با پوست چرب دیده می‌شود و در روی سر، اطراف بینی و روی بدن ایجاد می‌شود. معمولاً بدون خارش است و ترشحات زرد دارد. استرس، استفاده نکردن از شامپو و پوست چرب آن را ایجاد و یا تحریک خواهد کرد.

اگزمای اتوپیک: یا اگزمای شیرخوارگی که تقریباً دو سوم نوزادان قبل از یک‌سالگی به آن دچار می‌شوند و از شایع‌ترین انواع اگزماهاست. مزمن است و همراه با خارش و التهاب است. به سبب گرده‌های گیاهان و مواد شوینده و حساسیت‌زا ایجاد می‌شود.

اگزمای عصبی: که با علائمی مانند تکه‌های فلس مانند پوست در ساق پا، سر، ساعدها و مچ ایجاد می‌شود و با یک خارش ساده و افزایش آن ایجاد خواهد شد.

اگزمای Dyshidrotic: که در فصول گرم و در کف دست‌وپا ایجاد و دارای تاول‌هایی روشن و عمیق بوده که با سوزش و خارش همراه است.

اگزمای ساکن (واریسی): که علت ایجاد آن نارسایی‌های وریدی و مشکل در گردش خون است. علائم آن قهوه‌ای شدن رنگ پوست در پاها و خارش است. در افراد مسن بیشتر دیده می‌شود.

این ۷ مورد انواع اگزمای پوستی بودند که نشانه‌های خاص خود را دارند .

لیزر موهای زائد

جوانسازی پوستمقالات