برداشتن خال و زگیل

برداشتن خال و زگیل

برداشتن خال و زگیل می تواند هم در بهبودی شرایط ظاهری فرد از نظر زیبایی بسیار مهم و مؤثر باشد و هم از لحاظ درمانِ عارضه، فرد را به سمت بهبودی و تبدیل نشدن آن خال و زگیل به مشکلات بدخیم سوق دهد. هر خال و زگیل یا عارضۀ پوستی را می توان با آزمایشات مختلف و دقیق پس از بررسی تا حدی درمان و محو کرد البته برخی نیز ممکن نیست آن هم در موارد خاص.

خال ها و ضایعات پوستی گاهی به صورت مادرزادی با ما هستند مانند انواع خال کوچک و بزرگی که هرکدام از ما ممکن است همین الان چند تایی از آنها را داشته باشیم. برخی نیز ممکن است بر اثر عوامل محیطی مثلاً مواد شیمیایی و… ایجاد شوند. برداشتن خال و زگیل به صورت کلی می تواند هم جنبۀ ترمیمی داشته باشد و هم جنبۀ زیبایی که هر دو هدف، مهم و البته حائز اهمیت است.

برداشتن خال و زگیل

برای برداشتن خال و زگیل ابتدا می بایستی توسط متخصص معاینۀ دقیق بر روی ضایعه انجام شود و موارد مهمی مانند شکل ظاهری، رنگ آن، ابعاد و اندازه ای که دارد، زمانی که آغاز به رشد کرده و… مشخص گردد چون تمامی این موارد می تواند در روشن تر شدن علت ایجاد آن و نهایتاً تشخیص بهترین راه برای درمان مفید باشد. سپس می توان برداشتن خال و زگیل را با این شیوه ها انجام داد:
استفاده از محلول (اسید) و تزریق آن به صورت موضعی: که می تواند به تدریج ضایعه را محو و به برداشتن خال و زگیل کمک کند.
استفاده از اشعۀ لیزر: در این روش به کمک اشعۀ لیزر خال یا زگیل را با حرارت می سوزانند که البته می تواند عوارضی مانند اسکار، باقی ماندن جای عمل و… را نیز همراه داشته باشد.
استفاده از برش و جراحی باز: در این شیوه که از قدیم هم مرسوم بوده است، زگیل و ضایعه را پس از بی حسی موضعی توسط چاقوی جراحی بر می دارند.

مزایای برداشتن خال و زگیل با لیزر

از جمله مزیت‌های مهم برداشتن خال و زگیل با لیزر می‌توان به غیر تهاجمی بودن این عملیات اشاره کرد، زیرا در طی فرآیند لیزر هیچ گونه برش یا سوزشی در پوست به وجود نمی‌آید، که این امر باعث می‌شود خطر وجود عفونت تا حد زیادی کاهش یابد، همچنین لیزر برای نقاطی از بدن مثل بینی که دسترسی به آن در روش‌های دیگر سخت است مناسب می‌باشد.

معایب برداشتن خال و زگیل با لیزر

از جمله معایب لیزر برای برداشتن خال و زگیل می‌توان به این مورد اشاره کرد که لیزر نمی‌تواند به داخل پوست نفوذ کند، بنابراین با استفاده از لیزر فقط برای درمان خال‌های سطحی موثر خواهد بود و یکی دیگر از معایب استفاده از لیزر گران بودن آن می‌باشد و بعضی خانواده‌ها قادر به پرداخت هزینه آن نخواهند بود.

استفاده از امواج رادیو فرکانسی RF: در این شیوه با ارسال امواج با فرکانس بالا، گوشت اضافه، خال، زگیل و دیگر ضایعات را محو می کنند. در این عمل جراحی، گرمای کمتری نسبت به لیزر در پوست ایجاد می شود

علاوه بر این روش ها بصورت سرما درمانی نیز ممکن است به این صورت که گاز نیتروژن مایع که دمای منفی زیادی ایجاد میکند و باعث انجماد سریع بافت و مرگ سلول ها می شود و ظرف چند روز ضایعه از پوست سالم کنارش جدا میشود

 برداشتن خال و زگیل با روش کرایو

روش کرایو که در اصل نام اصلی آن کرایوسرجری می‌باشد، یکی از روش‌های برداشتن خال و زگیل است که در آن از گاز اکسید نیتروژن به ناحیه پوستی که زگیل و خال در آن وجود دارد، زده می‌شود و بر اثر سرمایی که ایجاد می‌گردد، عروق خون رسان به آن قسمت یخ می‌زنند و در نتیجه خون رسانی به این ناحیه متوقف می‌شود، عدم رسیدن خون به ناحیه خال یا زگیل باعث مرگ بافتی یا نکروز می‌شود و در نهایت خال برداشته می‌گردد، مهم‌ترین عیب این روش این است که بعد از برداشتن خال یا زگیل ناحیه درمان شده کم رنگ‌تر یا پررنگ‌تر از سایر قسمت‌های پوست می‌شود و این تغییر رنگ همیشگی خواهد بود و از بین نمی‌رود.

بهترین روش برای برداشت خال و زگیل

خال و زگیل بعضی مواقع باعث می‌شود ظاهر پوست شکل بدی بگیرد و فرد را ناچار می‌کند که از روشی این خال‌ها و زگیل‌ها را از بین ببرند، یکی از  بهترین روش‌های از بین بردن خال و زگیل استفاده از دستگاه پلاسما و استفاده از گاز پلاسما می‌باشد، که در بسیاری از کلینیک‌های زیبایی در تمام شهرها انجام می‌شود، این دستگاه‌ها نوعی گاز را که دارای انرژی الکتریکی است برای کار در تمام پوست به کار می‌برد، پلاسما فرآیندی به نام تعصید را انجام می‌دهد که در طی این فرآیند ماده جامد به گاز تبدیل می‌گردد، بنابراین در این روش برای برداشتن خال و زگیل برچسب‌های پوستی در عرض مدت بسیار کوتاهی ( حدود چند دقیقه ) نتیجه می‌دهد و خوبی این روش این است که هیچ گرمایی به بافت‌های مجاور منتقل نمی‌شود و آسیبی به بقیه پوست وارد نمی‌شود.

 

دکتر حامد منادی

متخصص پوست و مو

برداشتن خالمقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.