بیماری پسوریازیس

بیماری پسوریازیس : پسوریازیس نوعی بیماری پوستی خود ایمنی می باشد. به این معنا که بدن علیه خودش عمل می‌ کند. در پوست انسان پیوسته سلولهای آسیب دیده و مرده در حال ریزش می باشند و سلولهای تازه و سالم جایگزین آنها میشوند ولی در این عارضه به علت دستورات و سینگال های اشتباهی که به سلول های پوستی منتقل می شود و سلولها با سرعتی بیشتر از ریزش سلول‌ها، ساخته می شوند لذا باعث پوسته پوسته شدن پوست شده و ظاهر نامناسبی به پوست افراد می ‌دهند. لازم به ذکر است پسوریازیس  یک بیماری ژنتیکی است و به هیچ عنوان واگیردار و مسری نمی باشد .

بیماری پسوریازیس دکتر حامد منادیعلائم

چنانچه شخصی دچار بیماری پسوریازیس باشد، فرایند سلولی سلول های پوستی وی به هم می ‌ریزد و سلول ها بیش از اندازه تقسیم می ‌شوند که منجر به ایجاد زخم‌ هایی ضخیم و نقره ‌ای رنگ بر سطح پوست خواهد شد که معمولاً با خارش، سرخی و سوزش همراه هستند. ضخیم شدن ناخن‌ها، پوست خشک و ترک خورده و نقاط پوسته پوسته شده در پوست از دیگر علائم این عارضه به شمار می آیند. در برخی موارد مفاصل سفت و متورم می شود.

در موارد خفیف این بیماری شخص فقط از نظر زیبایی دچار مشکل می شود اما انواع حاد آن با دردهای بسیار شدیدی همراه است و باعث تغییر شکل و از کار افتادگی بعضی از قسمت ها در بدن می ‌شود .

این علائم اغلب در قسمت هایی نظیر زانو، آرنج و پوست سر مشاهده می شود اما امکان دارد نواحی دیگر نیز درگیر شوند.

از جمله انواع بیماری پسوریازیس می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

پسوریازیس پوست سر: این نوع از پسوریازیس موجب درگیری پوست سر می شود و در برخی موارد باعث ریزش موقتی پوست سر نیز خواهد شد که پس از درمان این عارضه، این مشکل هم رفع می شود.

پسوریازیس پلاک: شایع ترین نوع پسوریازیس می باشد که تقریباً ۹۰ درصد از انواع پسوریازیس را تشکیل می ‌دهند. نشانه آن خشکی پوست است و زخم ‌های قرمز رنگی همراه با فلس‌ های نقره‌ای که روی آن‌ها ایجاد می شود. زخمهای پسوریازیس پلاکی امکان دارد تمامی نواحی بدن را درگیر کند اما در بیشتر موارد این زخم‌ها را در آرنج و زانو مشاهده می کنیم .

پسوریازیس قطره‌ای: در این نوع از پسوریازیس نقطه هایی به شکل قطره در دست‌ها، قفسه سینه، پوست سر و پاها به وجود می آیند.

پسوریازیس ناخنی: در نیمی از موارد این عارضه به ناخن‌ های شخص نیز منتقل می شود و مشکلاتی در آن‌ها نیز ایجاد می کند؛ این عوارض عبارتند از: غیر عادی شدن شکل ناخن ‌ها، سوراخ شدن ناخن ‌ها، تغییر رنگ ناخن ها، کنده شدن ناخن ‌ها.

پسوریازیس معکوس: در این وضعیت زخم های قرمز رنگی در قسمت هایی نظیر کشاله ران، زیر بغل، زیر سینه ها و دور اندام ‌های جنسی به وجود می آید که با مالش، دستکاری و نیز با تعریق، شدت می یابد.

علل بروز

• ژنتیک و ساابقه خانوادگی
  • عفونت ها به ویژه عفونت گلو یا برفک دهان
  • مصرف بیش از اندازه الکل
  • آب و هوای سرد
  • صدمه به پوست
  • مصرف سیگار
  • استفاده از برخی داروها نظیر داروهای ضد چاقی، داروهای ضد مالاریا، داروهای بیماری های دوقطبی و داروهایی که برای فشار خون بالا مصرف می شوند.

درمان

باید گفت بیماری پسوریازیس درمان قطعی ندارد ولیکن می توان از طریق حمام آب ولرم و صابون ‌های حاوی چربی، درد را کنترل کرد. ضمناً می توان با پوشاندن قسمت های مورد نظر در زمان خواب و پرهیز از مصرف الکل از شروع درد و تحریکات پوستی پیشگیری نمود. پزشک برای رفع این عارضه از درمان های موضعی، تزریقی و خوراکی متعددی استفاده می نماید.

درمان‌های تزریقی و خوراکی: متوتروکسات، سیکلوسپورین، رتینوئید، داروهای بیولوژیک

درمان‌های موضعی: آنترالین، کورتیکواستروئیدهای موضعی، رتینوئیدهای موضعی، مرطوب کننده ها، آنالوگ‌های ویتامینD، اسید سالیسیلیک