جوش های سرسیاه

جوش های سرسیاه

جوش های سرسیاه یا کومدون به دلیل وجود سلول های پوستی مرده، چرکی، روغنی و باکتری که در فولیکول مو ایجاد می شود، بروز می کند. جوش های سرسیاه نوع خفیفی از آکنه ها می باشند که اغلب روی بینی و صورت ظاهر می شوند، ولی می‌توانند روی سینه، کمر، بازو، گردن و شانه نیز ظاهر شوند. ایجاد این جوش ها در آقایان شایع تر است.

جوش های سرسیاه دکتر حامد منادی

بعضی از جوش‌ های سرسیاه بسیار کوچک اند به گونه ای که به سختی قابل رؤیت می ‌باشند؛ برخی دیگر از جوش‌های سرسیاه می‌توانند بزرگ شوند طوری که قطر آنها به چند میلی‌متر برسد. روش های بسیار زیادی برای رفع این جوش ها وجود دارد. بعضی عوامل نیز می توانند موجب افزایش احتمال ایجاد آکنه و جوش سرسیاه شوند. این عوامل عبارتند از:

  • ایجاد تغییرات هورمونی که موجب افزایش تولید چربی در دوره نوجوانی و قاعدگی می‌شود.
  • رژیم غذایی نامناسب مانند مصرف بیش از حد شیرینی، فست فود، غذاهای سرخ شده و پر از ادویه و…
  • داشتن پوستی چرب
  • عدم شستشوی مناسب پوست

و…

روش های درمان

روش های فراوانی جهت درمان جوش های سرسیاه وجود دارد که به رفع یا کاهش آنها کمک شایانی می کند. از جمله این روش های درمانی می توان موارد ذیل را ذکر نمود:

لایه برداری شیمیایی

در این روش درمانی، یک محلول شیمیایی روی پوست مالیده می شود. بعد از گذشت مدت زمانی، مطابق با این که محلول تا چه عمقی در پوست نفوذ پیدا کرده، لایه هایی از پوست جدا می شود.

میکرودرم آبریژن

میکرودرم ابریژن یک شیوه لایه بردای غیر جراحی جهت جوانسازی پوست به شمار می آید. در این روش خارجی ترین لایه پوست که دارای سلول های مرده می باشد، به صورت مکانیکی برداشته می شود.

لیزر درمانی

در این روش پرتوهای نور حاصل از لیزر به باکتری ‌های زیرین جوش‌ های سرسیاه تابیده می شود. نور لیزر با یک طول موج مشخص از طریق افزایش رشد کلاژن ‌های جدید و گرم کردن غدد چربی که موجب دفع طبیعی آنها می‌شود، جوش های سر سیاه را از بین می برد. پرتوهای لیزر به قسمت زیرین سطح پوست تابیده شده و بدون صدمه زدن به لایه‌ های بالایی پوست جوش سرسیاه و آکنه ها را رفع می‌کنند. اغلب عوارض جانبی این روش درمانی خفیف و موقتی می باشد. برخی از افراد در حین درمان اندکی احساس درد را تجربه می ‌کنند. بعد از درمان ممکن است پوست دچار سرخی شود که بعد از طی ۳ الی ۷ روز این سرخی بهبود می یابد.

 

 

دکتر حامد منادی

متخصص پوست و مو

جوانسازی پوستمقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.