مراقبت از پوست چرب

مراقبت از پوست چرب

مراقبت از پوست چرب حاوی نکاتی است که در این مقاله در خصوص آنها توضیحاتی ارائه می شود. پوست در قسمت های گوناگون بدن از نظر میزان خشکی و چربی تفاوت هایی دارد. کسانی که پوست صورتشان چرب است، ناحیه مرکزی صورت‌شان یعنی قسمت بینی، بین دو ابرو و یا دور دهان‌شان در مقایسه با نواحی دیگر صورتشان، چرب‌تر می باشد.

مراقبت از پوست چرب دکتر حامد منادی

هر نوع پوستی با توجه به شرایطی که دارد مراقبت خاص خودش را خواهد داشت. مثل گلی که از گلفروشی خریداری می کنید که در برخی از گل ها لازم است هر روز آن را آبیاری کنید و بعضی گل ها که می بایست یک هفته در میان به آنها آب بدهید. پوست هم دقیقاً به همین صورت است. لازم به ذکر است که نحوه مراقبت از پوست چرب قوانین مخصوص به خود را دارد.

دلایل چرب شدن پوست

چرب بودن پوست نشان دهنده ی دو مسئله اساسی ارث و هورمون می باشد. ضمن اینکه برخی عوامل محیطی هم اثرگذار است. برای نمونه زنانی که قرص ضدبارداری مصرف می نمایند و در معرض گرما، آلودگی هوا، رطوبت و شدت اشعه ماوراء بنفش وغیره هستند پوست چرب تری دارند. لازم به ذکر است هورمون و ژنتیک اساسی ترین دلایل چرب شدن پوست می باشند.

رابطه پوست چرب و آکنه

پوست‌ چرب مستعد ایجاد آکنه است؛ چرا که یکی از عوامل اصلی ایجاد جوش در بدن و صورت عامل سبوره یا ترشح چربی می باشد. معمولاً در خصوص پوست گفته می شود «در صورتی که سبوم نباشد، آکنه ای هم وجود نخواهد داشت.» معمولاً اشخاصی که دارای جوش و آکنه هستند پوست چرب تری دارند.

افراط و تفریط در شستشوی پوست

همانطور که می دانید پوست‌ چرب نیاز به پاکسازی و شستشوی بیشتری نسبت به دیگر انواع پوست دارد؛ تا بتواند منافذ غدد چربی را باز گذاشته که چربی‌ها روی پوست آمده و موجب انسداد منافذ نگردد. انسداد این منافذ یعنی همان افزایش تجمع چربی زیر پوست که منجر به ایجاد آکنه های زیرپوستی می‌شود.

شایان توجه است که این اشخاص لازم نیست روزانه ۵ الی ۶ مرتبه صورت‌شان را شستشو دهند؛ چراکه شستشوی بیش از اندازه نیز مکانیزمی ‌جبرانی مهیا می‌کند که موجب می گردد ترشح چربی صورت افزایش یابد. شستشوی صورت می بایست در حد تعادل باشد و افراطی و تفریطی در آن نباشد. در روز دو یا سه مرتبه شستشو کفایت کند.

محصولات فاقد چربی نداریم

محصولی که به عنوان فاقد چربی (Oil Free) در اختیارتان هستند، به هیچ عنوان صد درصد فاقد چربی نمی باشند. این محصولات نیز دارای مقدار کنترل شده ای چربی هستند. به عنوان نمونه یک ضدآفتاب فاقد چربی هم تقریباً دارای ١٣ تا ١۴درصد چربی می باشد. البته چربی ترکیبی در آنها آکنه‌ژنیک یا کومدوژنیک نیستند.

نکات مراقبت از پوست‌ چرب

از جمله نکات مراقبت از پوست چرب می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

ویتامین‌های گروه B را در برنامه غذایی‌ خود بیفزایید. از نکات مراقبت از پوست چرب این است که از ضدآفتاب با چربی کنترل‌شده استفاده نمایید. از میوه و سبزی در رژیم غذایی خود بیشتر استفاده کنید. مصرف لبنیات کم‌چرب را فراموش نکنید.

از دیگر نکات مراقبت از پوست چرب این است که سیگار نکشید چرا که سیگار عامل ترشح کورتون در بدن می باشد و امکان دارد اثرات منفی در ترشح چربی داشته باشد. از جمله نکات مراقبت از پوست چرب این است که مصرف تنقلات، شیرینی جات و فست‌فود را به حداقل برسانید. همچنین استراحت و خواب کافی داشته باشید.

خواب اثر بسزایی ‌در تعادل هورمون‌های بدن دارد. اگر شخصی خواب کافی نداشته باشد، شکل ترشح کورتون از بدن وی غیر نرمال و بیش از اندازه خواهد شد. ترشح کورتون به طور طبیعی صبح‌ها در بدن ما وجود دارد. در اشخاصی که استراحت و خواب کافی ندارند ممکن است موجب ترشح غیر نرمال کورتون شود که باعث بروز مشکلات پوستی خواهد شد. ضمن اینکه توصیه می شود از محصولات بهداشتی و آرایشی مخصوص پوست‌ خودتان استفاده نمایید.

 

 

دکتر حامد منادی

متخصص پوست و مو

مراقبت از پوستمقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.