منافذ باز صورت

منافذ باز صورت

معمولاً، اشخاصی که پوست چرب دارند، نسبت به اشخاصی که دارای پوست خشک هستند، از مشکل منافذ باز صورت رنج می برند این منافذ، بیشتر در اطراف بینی وجود دارند و دارای چربی بیشتری می باشند.

منافذ باز صورت دکتر حامد منادیبه منظور دستیابی به یک پوست زیبا و بی نقص، بهتر است با رعایت تعادل در مرطوب سازی و پاکسازی پوست، از ایجاد منافذ پیشگیری نمایید. در این مقاله مطالبی در خصوص بررسی روش های درمان منافذ باز صورت ارائه شده است.

دلایل منافذ باز صورت

دلیل اول باز شدن منافذ پوست صورت ژنتیک یا ارث می باشد. برخی از اشخاص به طور سرشتی دارای منافذ باز صورت هستند و بویژه در دوران بلوغ به دلیل ایجاد تغییرات هورمونی که موجب ترشحات بیشتر چربی پوست می گردد این وضعیت بیشتر بروز می‌کند.

دومین دلیل باز شدن منافذ پوست صورت استفاده مداوم از کرم پودرها و کرم‌های نرم کننده و دیگر لوازم آرایشی است چرا که این مواد منافذ و سطح پوست را بسته و سبوم ( چربی طبیعی پوست) ترشح شده نمی تواند از سطح آن خارج شود در نتیجه منافذ صورت باز می شود تا بتواند سبوم زیر پوست را به سطح پوست برساند.

روش های طبیعی جهت درمان منافذ باز صورت

 

آبلیمو

آبلیمو نوعی اسید الفاهیدروکسی طبیعی (AHA) می باشد که در مواردی از قبیل ترمیم جراحات، برطرف کردن منافذ باز صورت، شاداب نمودن پوست و رشد سلول‌های جدید کاربردهای فراوانی دارد.

به کمک تکه‌ای پنبه، آبلیمو (چنانچه پوست حساسی دارید بهتر است کمی آب به آن اضافه نمایید.) را به پوست خود آغشته کنید و اجازه دهید تا خشک شود؛ سپس پوست خو را با آب سرد شستشو دهید و بعد از اینکه پوستتان را خشک کرده از کرم مرطوب کننده استفاده نمایید. از این شیوه درمان می‌توانید هر دو یا سه روز یک مرتبه بهره ببرید.

سیب زمینی

سیب‌زمینی نسبت به همه ی میوه ها دارای املاح معدنی و ویتامین‌هاست و در رفع بافت‌های آسیب دیده پوست مورد استفاده قرار می گیرد. برش‌های نازک سیب‌زمینی را روی پوست خود قرار دهید و اجازه دهید حداقل ۱۵ دقیقه روی پوست شما باقی بمانند؛ سپس پوست خود را با آب گرم بشویید. بهتر است روزانه یک مرتبه از این روش استفاده کنید تا نتیجه مطلوبی بگیرید.

خیار

خیار از جمله شناخته شده ترین گیاهی می باشد که در درمان و ترمیم پوست کاربردهای فراوانی دارد. خیار حاوی  ویتامین C، ویتامین A و منگنز بوده و دارای خاصیت مرطوب کنندگی است. همه این مواد برای فعالیت پوست لازم است.

برش‌های نازک خیار را روی بخش های آسیب دیده پوست قرار دهید و تقریباً ۳۰ دقیقه اجازه دهید روی پوستتان باقی بمانند؛ سپس پوست خود را بشویید. توصیه می شود در روز یک مرتبه این دستورالعمل را انجام دهید.

جوش شیرین

جوش شیرین که معمولاً در هر آشپزخانه‌ای وجود دارد دارای بلورهای بیکربونات سودیم می باشد. چنانچه این ماده را به آرامی روی پوست خود بمالید موجب لایه برداری پوست و بهبود آثار برجای مانده از جراحات پوست می گردد.

چند قاشق چایخوری جوش شیرین را با مقدار اندکی آب هم بزنید تا مایع غلیظی حاصل آید. این معجون را روی بخش های آسیب دیده پوست مالش داده و مدت ۱ تا ۲ دقیقه صبر کنید تا سودیم موجب رفع منافذ باز پوست گردد؛ سپس پوست خود را با استفاده از آب فراوان بشویید.

توصیه می شود در پایان پوستتان را با مواد مرطوب کننده طبیعی همانند روغن زیتون و  یا روغن گردو مرطوب نمایید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب و دلخواه خود روزانه یک مرتبه از این شیوه استفاده نمایید.

یخ

یکی از روش های بستن منافذ پوست صورت استفاده از یخ می باشد، چراکه یخ موجب تحریک در گردش خون شده و پوست شما را سالم تر می کند. صورت خود را از آلودگی ها پاکیزه نموده و به خوبی بشویید و یک تکه یخ را در روز به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه روی پوست خود قرار دهید این، یک تونر است که موجب انقباض منافذ می شود.

ماست

یک لایه نازک از ماست را روی پوست خود مالش دهید، بعد از۱۰ دقیقه اثر آن را مشاهده خواهید کرد؛ چنانچه دارای پوستی چرب باشید، ۲ قرص آسپرین (ریز و خرد شده) ،۱ سفیده تخم مرغ (کاملا زده شده) و۱ قاشق چایخوری ماست را مخلوط کنید و روی پوست خود مالش دهید آنگاه مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید در پایان با استفاده از آب سرد صورت خود را بشویید.

دکتر حامد منادی

متخصص پوست و مو

جوانسازی پوستمقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.