نکاتی در خصوص لیزر موهای زائد

نکاتی در خصوص لیزر موهای زائد

در این مقاله به نکاتی در خصوص لیزر موهای زائد اشاره شده است. در دنیای امروزی لیزر موهای زائد به یکی از پرطرفدارترین شیوه های رفع موهای نامطلوب بدن مبدل گشته است.

 

نکاتی در خصوص لیزر موهای زائد دکتر حامد منادی

هر چند انجمن متخصصان پوست آمریکا به این نتیجه رسیده اند که تمامی موهای زائد تحت تأثیر لیزر از بین نمی روند چراکه بعضی از آنها نسبت به درمان با لیزر از خود مقاومت نشان داده و بعضی دیگر هم توانایی رشد مجدد بعد از لیزر را دارند.

متخصصان این انجمن معتقدند که در بهترین حالت ممکن نیز امکان برگشت و رشد مجدد تقریباً ۲۰ الی ۳۰ درصد از موهای لیزرشده وجود خواهد داشت. در ذیل به نکاتی در خصوص با لیزر موهای زائد اشاره شده است.

فناوری‌های لیزر موهای زائد

از جمله دستگاه های لیزر موهای زائد الکساندریت ، ان دی یاگ، دیود و ای پی ال هستند که هر کدام طول موج و فرکانس خاص خود را دارند و برای پوست‌های مختلف استفاده می‌شوند.دستگاه الکساندریت بیشتر بین ایرانیان مشهور است و مناسب پوست‌های روشن است در افرادی با پوست و موی تیره ممکن است موجب سوختگی شود.  ال پی ال فقط یک پرتو نوری است و لیزر محسوب نمی‌شود. این فناروی  بیشتر در دستگاه‌های خانگی لیزر به کار رفته است. دستگاه مبتنی بر دایود عمق نفوذ بیشتری نسبت به الکساندریت داشته بتابراین کم خطرتر است. لیزر دایود برای پوست‌های با رنگ کمی تیره بهترین کارایی را دارد. لیزر ان دیاگ با طول موج بالا برعکس دو لیزر دیگر مناسب افرادی با پوست بسیار تیره مناسب است.

 

دوری از آفتاب

از جمله نکاتی در خصوص لیزر موهای زائد این است که حداقل ۴ هفته پیش از شروع درمان نبایست در معرض شدید نور خورشید قرار گرفت و این به این معناست که برنزه کردن و حمام آفتاب ممنوع می باشد. اغلب اشخاص در فصل های  زمستان و پاییز و حتی بهار به رفع موهای زائد خود به وسیله ی  لیزر اقدام می کنند تا بتوانند در تابستان از داشتن پوستی لطیف و نرم لذت بیشتری ببرند.

شیو کردن

در صورتی که به تازگی از وکس و اپیلاسیون استفاده نموده اید، فعلا نمی‌توانید به سراغ لیزر موهای زائد خود بروید؛ لیزر به وجود فولیکول نیاز خواهد داشت و از آنجایی که اپیلاسیون و وکس، مو را از ریشه اصلاح می کند فولیکول مو را از بین می‌برد. توصیه می شود ۲۴ ساعت پیش از انجام لیزر، بدن خود را با استفاده از تیغ اصلاح نمایید.

نوع پوست

نتیجه گیری از رفع موهای زائد با استفاده از لیزر به جنس موی بدن و رنگ پوست شما بستگی دارد. به همین دلیل در جلسه اول، پزشک معالج شما نوع آن را تشخیص خواهد داد  تا در طی درمان نتیجه قابل قبولی را بگیرد.

تعداد جلسات لازم

شایان توجه است که برای رسیدن به نتیجه ایده ال حداقل به ۶ جلسه لیزر درمانی نیاز خواهید داشت.

مشاهده نتیجه لیزر پس از گذشت مدتی

برخی از اشخاص صبر و بردباری بسیار کمی دارند. چرا که در جلسات اول نتایج دلخواه خود را احساس نخواهید کرد ولی پس از طی مدت ۳ ماه بعد از انجام لیزر موهای زائد از بین خوهند رفت.

رنگ موها و پوست

جالب است بدانید که موهای تیره نسبت به لیزر بهتر پاسخ می‌دهند و بسیار سریع تحت تاثیر قرار می گیرند ولی موهای روشن مانند رنگ های بلوند، خاکستری، قرمز و قهوه‌ای کمی دیرتر و دشوارتر تحت تأثیر لیزر قرار می گیرند. ضمن اینکه پوست‌های روشن نسبت به پوست‌های تیره بهتر و سریع تر به لیزر پاسخ می دهند.

استفاده از کرم های ضدآفتاب

توصیه می شود روی قسمت ‎هایی از بدن که در معرض نور خورشید  قرار دارند کرم ضدآفتاب آغشته نمایید چراکه پوست شما پس از انجام لیزر بسیار حساس شده و اشعه ماورا بنفش خورشید را بیشتر به خود جذب نموده و دچار سوختگی می‌شود.

مراقبت های بعد از لیزر

لیزر موهای زائد به فولیکول و پیاز موهای بدن آسیب وارد می‌کند و از این طریق رشد موها را تقربیا متوقف می‌‌کند. به همین دلیل بعد از انجام لیزر مسئله مراقیت‌ها مطرح می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از انجام لیزر بهتر است از مواد آرایشی، اسپری و عطر استفاده ننمایید ضمن اینکه تا یک هفته پس از درمان با استفاده از لیزر، استحمام با آب داغ مممنوع می باشد.

بعد از انجام  لیزر تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده است از کارهایی همچون لایه‌برداری، تاتو، وکس و موم اجتناب کنید.

به دلیل اینکه لیزر فولیکول‌های پوست را با گرم کردن از بین می‌برد، بنابراین بعد از لیزر موهای زائد از باید از هرگونه فعالیتی که منجر به گرم شدن پوست می‌شود دوری کنید. فعالیت‌های مانند ورزش، سونا و جکوزی باعث گرم شدن بیش از حد پوست می شوند.

بهتر است تا مدتی در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. و حتما از ضد آفتاب استفاده نمایید.

برای کاهش قرمزی و التهاب ایجاد شده بر روی پوست از ژل‌های توصیه شده توسط پزشک استفاده نمایید.

 

نکاتی در خصوص لیزر موهای زائدعوارض لیزر موهای زائد بدن

بی شک لیزر موهای زائد مانند هر روش درمانی عواضی هر چند کم خواهد داشت. اما با عمل به توصیه‌های بالا و راه‌های درمانی خیلی ساده می‌توانید این عوارض را کاهش دهید.

اگر قرمزی و التهاب بروی پوست خود احساس کردید از ژل‌های و یا پماد بتامتازون مخصوص استفاده نمایید.

کمپرس سرد و داروهای مسکن درد را کاهش می‌دهد. اما اگر درد ادامه داشت حتما به پزشک مراجعه نمایید.

یک عارضه نادر که ممکن است اتفاق بیافتد ایجاد لکه‌های پوستی تیره یا روشن است. برای درمان این لکه‌ها استفاده از کرم‌های سفید کننده یا لایه‌بردار می‌تواند مفید باشد.

سوختگی و ایجاد تاول‌ها نیز عارضه کمتر شایعی‌ است که بیشتر به دلیل کم تجربه بودن پزشک و فرسودگی دستگاه لیزر رخ می‌دهد. استفاده از پمادهای سوختگی در این موارد کمک زیادی به رفع سوختگی پوست می کند. در موارد شدید داروهای استروئیدی زیر نظر پزشک توصیه می‌شود.

دکتر حامد منادی

متخصص پوست و مو

 

لیزر موهای زائدمقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.