دلایل ایجاد آکنه

دلایل ایجاد آکنه

در این مقاله به بحث پیرامون دلایل ایجاد آکنه پرداخته می شود. آکنه به معنای اختلال در غدد پوست می باشد که در کنار فولیکول های مو قرار گرفته اند. به این غدد، غدد سباسه گفته می شود؛ که وظیفه ترشح یک ماده روغنی به اسم سبوم را عهده دار است.

دلایل ایجاد آکنه دکتر حامد منادی

روی پوست تمامی افراد این غدد وجود دارد و ترشح سبوم از آن ها امری طبیعی است. ولی اشخاصی که دچار آکنه و جوش می شوند دارای غدد بزرگتری می باشند و پوستشان سبوم بیشتری تولید می نماید. تولید بیش از اندازه سبوم از غدد موجب می گردد باکتری، چربی و سلول های مرده پوست در فولیکول به طور گسترده ای تجمع پیدا کنند.

یکی از باکتری هایی که به صورت خاص، در این شرایط رشد می کند، P acnes می باشد. این باکتری در پوست همگی به طور طبیعی وجود دارد. ولی در اشخاصی که به آکنه مبتلا می شوند بسیار بیشتر است. رشد و تکثیر این باکتری ممکن است موجب التهاب پوست شود، در این صورت آکنه و جوش ایجاد می شوند.

علل بروز

از جمله دلایل ایجاد آکنه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

وراثت

در صورتی که یکی از اعضای خانواده شما دچار آکنه شدید می باشد، امکان دارد شما نیز آکنه را به طور غیر قابل کنترلی تجربه کنید.

مواد آرایشی و بهداشتی

استفاده از مواد آرایشی نامناسب یکی از دلایل ایجاد آکنه به شمار می آید. بعضی از محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی موجب انسداد منافذ پوست می شود. توصیه می شود در تهیه این محصولات به ترکیبات آن توجه نمایید. اگر در ترکیبات محصولی اولین یا دومین موردی که درج شده است آب باشد یعنی بر مبنای آب تولید شده است و احتمال ایجاد آکنه را کمتر می کند.

رژیم غذایی

محققان به این نکته پی برده اند که پیروی از برنامه غذایی ناسالم یکی دیگر از دلایل ایجاد آکنه می باشد. مصرف بعضی مواد غذایی موجب افزایش آکنه و مصرف برخی مواد، باعث کاهش و رفع آن ها می شود. در صورتی که از برنامه غذایی ناسالم (مانند نان سفید و غلات فرآوری شده، فست فودها، غذاهای آماده و …) به برنامه غذایی سالم تر (مانند غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و گوشت لخم)، تغییر رویه دهید نتیجه مطلوبی خواهید گرفت.

درمان

هر فردی که مدت هشت ساعت در طول شبانه روز بخوابد، سه وعده غذای مناسب و سالم مصرف نماید و روزانه بیش از ۶ لیوان آب بنوشد، کمتر دچار جوش و آکنه می شود. همچنین تحت هیچ شرایطی جوش خود را فشار ندهید. دستکاری و ترکاندن آکنه ممکن است برآمدگی جوش ها را قرمز تر کند. برخی اوقات جوش صورت در اثر این دستکاری ها به اسکار تبدیل می شود.

نسخه های تجویزی جهت رفع آکنه

چندین روش برای درمان آکنه وجود دارد. ممکن است پزشک ترکیبی از داروهای موضعی و خوراکی را برای رفع آکنه تجویز نماید. بعضی از درمان ها می بایست مستقیماً روی پوست مالیده شود و برخی دیگر به صورت قرص و کپسول هستند. درمان جوش بستگی به شدت آن دارد. داروهایی که برای درمان آکنه مصرف می شوند عبارتند از:

• رتینوئیدها خوراکی (ایزوترتینوئین)
• رتینوئیدها موضعی
• بنزوئیل پراکسید
• آنتی بیوتیک های خوراکی
• آنتی بیوتیک های موضعی
• هورمون ضد آندروژن

 

 

دکتر حامد منادی

متخصص پوست و مو

زیبایی صورتمقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.