دلایل پرمویی در زنان

دلایل پرمویی در زنان

در این مطلب به بحث پیرامون دلایل پرمویی در زنان خواهیم پرداخت.

دلایل پرمویی در زنان دکتر حامد منادیپرمویی یا هیرسوتیسم: همانطور که می دانید همه افراد دارای مو هستند و غالباً مقدار موهای آنان به ساختار ژنتیکی آن ها بستگی دارد. اگر شما خانمی هستید که مقادیر زیادی موهای پررنگ و ضخیم دارید و این موها در قسمت هایی رشد می کنند که مخصوص آقایان می باشد، به عنوان مثال بر روی کمر، صورت و قفسه سینه جزو مبتلایان به هیرسوتیسم یا پرمویی می باشید.

رویش زیاد مو با الگوی مردانه در خانم ها به عنوان هیرسوتیسم شناخته می شود. باید گفت پرمویی ناشی از افزایش هورمون ‌های مردانه (آندروژن ها) مخصوصاً تستوسترون می باشد. هیرسوتیسم در بعضی موارد به علت نژاد یا ویژگی خانوادگی است.

دلایل پرمویی در زنان: شایان ذکر است در دوران بلوغ، تخمدانها ترکیبی از هورمون‌ های جنسی زنانه و مردانه را تولید می کنند که منجر به رشد مو در ناحیه تناسلی و زیر بغل می گردد. هیرسوتیسم در صورتی روی می دهد که مقدار هورمون جنسی مردانه یعنی آندروژن بیش از اندازه بالا باشد. از جمله دلایل پرمویی در زنان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

سندرم کوشینگ: این عارضه وقتی رخ می دهد که شخص مقدار زیادی از هورمون کورتیزول را در بدن داشته باشد. سندرم کوشینگ می‌ تواند به علت فعالیت زیاد غده‌ های آدرنال و ایجاد کورتیزول بیش از اندازه یا استفاده از داروهایی نظیر پردنیزون در یک دوره طولانی بروز کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک: این عارضه شایع‌ ترین دلیل هیرسوتیسم در خانم ها می باشد که به علت عدم وجود توازن در هورمون های جنسی روی می دهد و میتواند موجب اضافه وزن، دوره های قاعدگی و پریود نامنظم، ناباروری و در برخی موارد ایجاد کیست های متعدد در تخمدان گردد.

تومورها: تومور در تخمدانها و یا غده فوق کلیه به ندرت موجب بروز هیرسوتیسم در خانم ها می شود.

هیپرپلازی مادرزادی آدرنال: از جمله دلایل پرمویی در زنان ، هیپرپلازی مادرزادی آدرنال می باشد. این بیماری ژنتیکی ناشی از تولید غیر عادی هورمون های استروئیدی از قبیل آندروژن و کورتیزول، توسط غده فوق کلیه می باشد.

مصرف داروها: استفاده از برخی داروها ممکن است باعث بروز هیرسوتیسم در خانم ها شود.

دلایل ناشناخته: هیرسوتیسم در برخی موارد بدون علت قابل شناسایی بروز می کند.

 

دکتر حامد منادی

متخصص پوست و مو

پوست و مومقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.