لایه برداری پوست

لایه برداری پوست

لایه برداری پوست (پیلینگ Peeling) به معنای جدا کردن لایه ای از سطح پوست می باشد. به این روش لایه برداری یا پاکسازی پوست می گویند که به وسیله این عمل یک لایه از سلول های مرده پوست که دارای جای جوش، جوش و لکه های قهوه ای روی پوست می باشد، جدا می شود.

 

لایه برداری پوست دکتر حامد منادی

 

با لایه برداری پوست، مشکلات پوستی همچون خشکی، کدر بودن، خطوط ریز و منافذ باز پوست رفع می شود و پوست بسیار بانشاط و باطراوت خواهد شد. در دنیای امروزی لایه برداری پوست از طریق لیزر کاربرد فراوانی دارد. اما بعضی از افراد جهت برطرف نمودن این مشکلات کرم های لایه بردار پوست را به کار می برند.

اهمیت لایه برداری

لایه برداری بازسازی سلول‌ ها را سرعت می بخشد همچنین پوست صاف تر و جوان ‌تری که در زیر تمام مواد انباشته شده روی پوست قرار گرفته را نمایان می سازد. ضمن اینکه لایه برداری موجب می گردد که محصولات مراقبت از پوست بهتر جذب پوست شوند.

لازم به ذکر است که لایه برداری تمامی سلول ‌های تجمع یافته و مرده‌ ی روی پوست را از بین خواهد برد. زمانی که این لایه از روی پوست حذف می ‌شود، پوست شاداب تری که در زیرش قرار داشته ظهور می یابد.

باید گفت این لایه ‌ی تازه‌ تر پوست، بدون لکه است. لایه برداری، منافذ مسدود پوست را از بین میبرد و به کاهش لکه ‌های آکنه کمک شایانی می کند. نهایتاً پوست پس از یک لایه برداری مناسب، صاف تر و بانشاط تر به نظر می آید.

مزایای لایه برداری پوست

هم اکنون با پیشرفت زندگی صنعتی و در پی آن افزایش آلودگی های هوای شهر و از همه اینها مهم تر باریک شدن رو به افزون لایه اوزون که خود اثرات فراوانی در فیلتر طیف مضر اشعه ماوراء بنفش خورشیدی دارد، پوست بیشتر از قبل در معرض آسیب های جدی قرار دارد.

لایه برداری پوست دکتر حامد منادیهمانطور که می دانید پوست انسان در این میان از تمامی اعضای بدن آسیب پذیرتر و در دسترس تر می باشد، در نتیجه نیاز شدیدی به حفظ و نگه داری از این عوامل زیان آور محیط زیست خواهد داشت.

از عوارض مضر تابش اشعه فرابنفش می توان به مواردی نظیر بدخیمی های پوستی، لکه های پوستی، تلانژکتازی (گشاد شدن عروق)، کک ومک، کراتوزهای آفتابی، پیدایش چین و چروک و تغییر رنگ پوست اشاره نمود. جهت درمان پوست های صدمه دیده چندین راهکار به اسم لایه برداری پوست وجود دارد؛ که باعث رفع مشکلات در درم و یا اپیدرم می شود.

لایه برداری و افزایش آبرسانی پوست

همانطور که می دانید بین لایه برداری و هیدریشن (آبرسانی) ارتباطی وجود دارد. افراد غالباً برای هیدراته نگه داشتن پوست خشک، از کرم های مرطوب کننده استفاده می نمایند. این عمل گرچه ضروری است، ولیکن مضراتی دارد. استفاده از این محصولات احتمال ایجاد آکنه را بیشتر می کند. توصیه می شود به جای استفاده بیش از حد از این کرم های مرطوب کننده حتماً لایه برداری کنید. چرا که از بین بردن سلول‌ های مرده‌ ی پوست منجر به افزایش هیدریشن خواهد شد.

انواع روش های لایه برداری پوست

لایه برداری پوست شامل سه نوع مختلف است که در توضیحات ذیل به آنها اشاره شده است.

لایه برداری لیزری

هم اکنون برای لایه برداری پوست، از دو نوع لیزر استفاده می شود. لیزراربیم یاگ و لیزر دی اکسید کربن که در این دو نوع لیزر از ویژگی های تبخیر آب و نکروز گرمایی آنها جهت لایه برداری پوست استفاده می شود.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی پوست به معنای برداشتن و تخریب کنترل شده قشر و لایه هایی از پوست توسط ترکیبات شیمیایی با هدف رفع آثار باقی مانده از آکنه، انواع لکه های پوستی و کک و مک می باشد. لایه برداری پوست بر اساس عمق آن از یک روز تا دو هفته به طول می انجامد و بعد از دوره پوسته ریزی، پوست تازه ای جایگزین می شود.

عمق لایه برداری بستگی به تعداد دفعات مصرف، غلظت مواد به کار رفته و مدت زمانی که روی پوست باقی می ماند، دارد. از این نوع مواد لایه بردار می توان مواردی نظیر اسید لاکتیک، سالسیلیک اسید، اسید کربولیک (فنل) اسید تری کلرواستیک، اسیدرتینوئیک و رزورسینول را ذکر نمود.

لایه برداری مکانیکی

در لایه برداری مکانیکی پوست توسط ابزار الکترومکانیکی مخصوصی ساییده می شود که در بهبود اسکارهای عمیق حاصل از جوش کاربرد فراوانی دارد.

مراقبت های بعد از لایه برداری پوست

بعد از انجام هر لایه برداری، پوست در حد چندین برابر بیشتر از قبل به نور خورشید حساس می شود. بنابراین مراقبت از نور خورشید اساس مراقبت های بعدی را تشکیل می دهد. لازم است از ضد آفتاب های قوی تر و مناسب تر بهره برد و مقدار بیشتری از آن را روی پوست آغشته نمود.

ضمن اینکه توصیه می شود شخص در زمانی که نور خورشید بیشترین نفوذ را دارد از منزل خارج نشود. رعایت بهداشت پوست پس از لایه برداری به ویژه در انواع عمیق تر بسیار ضروری است تا از خطر عفونت پوست پیشگیری شود.

مناسب ترین زمان لایه برداری پوست

مناسب ترین فصل جهت انجام لایه برداری پوست، اوایل بهار، پاییز و زمستان می باشد. چرا که در این فصول نور خورشید از نفوذ کمتری برخوردار می باشد. به منظور جوانسازی و شاداب نمودن پوست، انجام لایه برداری هر ۶-۳ ماه یک مرتبه توصیه می شود.

 

دکتر حامد منادی

متخصص پوست و مو

جوانسازی پوستمقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.