تزریق بوتاکس زیر بغل

تزریق بوتاکس زیر بغل

تزریق بوتاکس زیر بغل با اثربخشی روی غدد برون ریز ترشح کننده عرق موجب درمان تعریق بیش از حد خواهد شد. تزریق بوتاکس زیر بغل در عمق درمیس به فاصله ۱٫۵ سانتی متر از یکدیگر صورت پذیرفته و جهت کاهش درد از کرم های بی حسی از جمله EMLA و کمپرس یخ استفاده می شود.

تزریق بوتاکس زیر بغل دکتر حامد منادی

 

۵ الی ۷ روز پس از تزریق بوتاکس زیر بغل اثرات آن مشاهده می شود و تعریق در این نواحی متوقف می شود . مدت زمان اثربخشی بوتاکس جهت کاهش تعریق طولانی تر از اثربخشی آن روی عضلات صورت است که این به علت تأثیرات ماندگار تر بوتاکس روی غدد عرق است.

به طور مثال زمان اثربخشی متوسط بوتاکس برای خطوط اخم صورت تقریباً ۴ ماه بوده اما در خصوص درمان تعریق بیش از حد این مدت زمان ۶ تا ۱۲ ماه می باشد. گرچه در برخی از اشخاص تا مدت یک سال هم به طول می انجامد.

بوتاکس زیر بغل چگونه تعریق را کاهش می‌دهد؟

ماده اصلی تشکیل دهنده بوتاکس سمی به نام بوتولینیوم است که از یک باکتری تولید می‌گردد، این سم می‌تواند بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد و عملکرد و ساختار آن را تغییر دهد، در واقع بوتاکس در نحوه عملکرد انتقال دهنده‌های  عصبی تغییر به وجود می‌آورد، انتقال دهنده‌های عصبی وظیفه اجرای فرمان‌های مغز را بر عهده دارند و ماهیت آن‌ها مواد شیمیایی است و باعث واکنش دادن بدن می‌شوند، بوتاکس با انسداد این انتقال دهنده‌ها عملکرد سلول عصبی را بلوکه می‌کند. تزریق بوتاکس زیر بغل برای درمان تعریق زیاد  بدن هم با استفاده از همین روش انسداد انتقال دهنده‌ها انجام می‌شود، یعنی بوتاکس به وسیله غیر فعال کردن مواد شیمیایی محرک غدد، از تعریق زیاد جلوگیری می‌کند و به همین علت از بوتاکس برای درمان هایپر هیدروزیس یا همان تعریق بیش از حد و شدید استفاده می‌گردد.

مراقبت قبل و بعد از تزریق بوتاکس زیر بغل

قبل از تزریق بوتاکس باید توجه داشته باشید که ناحیه زیر بغل را نباید شیو کنید و همچنین قبل از انجام بوتاکس بهتر است از مصرف الکل و داروهایی که باعث رقیق شدن خون می‌شود اجتناب نمایید و بعد از تزریق بوتاکس هم باید از انجام فعالیت‌های سنگین و ورزش اجتناب نمایید، همچنین تا چند ساعت بعد از تزریق بوتاکس از حمام کردن پرهیز کنید.

معایب بوتاکس زیر بغل

از مهم‌ترین معایب بوتاکس از جمله بوتاکس زیر بغل می‌توان به گران بودن آن اشاره کرد، همچنین مناسب نبودن آن برای تمام نقاط بدن هم از معایب آن به شمار می‌رود و عوارض جانبی احتمالی که ممکن است بعد از تزریق بوتاکس به وجود آید هم یکی دیگر از معایب بوتاکس زیر بغل محسوب می‌شود.

مکانیسم اثر تزریق بوتاکس زیر بغل

بعضی از افراد دچار تعریق بیش از حد می شوند، طوری که عملکردشان در زندگی دچار اختلال می شود. این تعریق بیش از حد به خودی خود آزاردهنده می باشد اما برخی اوقات در واقع عوارض این افزایش تعریق مخرب تر از مشکل اولیه مى‌شود.

به عنوان نمونه؛ تعریق بیش از حد و رطوبت حاصل ازآن، موجب تغییر فلور طبیعى پوست و ایجاد بوی بد بدن و عفونت‌هاى باکتریایی و قارچى مى‌شود. ولى این مشکلات ممکن است زندگى شخصی و اجتماعى فرد مبتلا به هایپرهیدروز (تعریق بیش از حد) را دچار اختلال نماید.

تزریق بوتاکس زیر بغل به وسیله قطع ارتباط اعصاب محرک سمپاتیک با غدد عرق، از تعریق بیش از حد بدن پیشگیری می نماید و در صورت تزریق صحیح، به حدی اثربخش می باشد که موجب خشک شدن کامل پوست مى‌شود. به همین دلیل نتیجه درمان براى افرادی که به تعریق بیش از حد مبتلا هستند و مدت ها از حس خیس بودن حاصل از عرق، در عذاب بودند، بسیار رضایت‌بخش می باشد.

تزریق بوتاکس زیربغل می بایست در ناحیه عمیق درم، یعنی قسمتی که غدد عرق در آن واقع شده اند، صورت پذیرد. تعداد دفعات تزریق به وسعت قسمت موردنظر بستگی دارد. به طور متوسط در هر سانتى‌متر مربع پوست یک تزریق صورت می گیرد.

٢۴ الی ۴٨ ساعت پس از تزریق بوتاکس زیر بغل، اثربخشی آن در متوقف نمودن تعریق شروع شده و طی یک هفته کامل می شود. دو هفته بعد، پوست قسمت موردنظر، بررسی و معاینه می شود که در صورت مشاهده نواحی که ترشح عرق در آن‌ها ادامه دارد، تزریق بوتاکس زیربغل در آن قسمت ها صورت می پذیرد.

فواید تزریق بوتاکس زیر بغل

رفع تعریق بیش از حد از طریق تزریق بوتاکس زیر بغل آخرین روش درمان این عارضه می باشد. چنانچه با استفاده از داروهای ضد تعریق، پوشاک ضد عرق، کاهش وزن، کنترل و رفع بیماری های زمینه و یا دیگر شیوه های موضعی موفق نشده اید بر این عارضه غلبه کنید می توانید تزریق بوتاکس زیر بغل را انجام دهید. از جمله مهم‌ترین فواید تزریق بوتاکس می‌توانید به مواردی مثل اثربخشی بالا و طولانی مدت آن و غیر تهاجمی بودن و بدون درد انجام شدن تزریق آن اشاره کرد، منظور از غیر تهاجمی بودن تزریق بوتاکس این است که  کمترین عوارض جانبی را دارد و نیاز به بیهوش کردن بیمار در این روش وجود ندارد، تنها بی‌حسی موضعی قبل از جراحی برای تزریق بوتاکس کافی است.

 

تزریق بوتاکس زیر بغلنحوه تزریق بوتاکس زیر بغل

در آغاز پزشک با بکارگیری از ماده بی حسی قسمت مدنظر را بی حس می کند. آنگاه بوتاکس را توسط سوزن های ویژه و بسیار ریز در نزدیکی غدد تعریق تزریق می کند. در واقع دوز استاندارد تزریق بوتاکس زیر بغل ۵۰ واحد می باشد و بسته به شرایط بیمار این اندازه در تغییر می باشد. هر جلسه درمانی تقریباً ۱۰ تا ۳۰ دقیقه به طول می انجامد و این شیوه به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری شدن صورت می پذیرد.

لازم به ذکر است که در صورت تزریق بوتاکس زیر بغل علائم این عارضه با گذشت زمان مجدداً قابل بازگشت هستند. جهت ماندگاری و حفظ این شرایط لازم است تزریق به صورت مرتب انجام شود. معمولاً فاصله زمانی میان تزریق‌ها بین ۷ تا ۱۶ ماه می باشد.

عوارض بوتاکس زیر بغل

با وجود این که تزریق بوتاکس یک روش کم خطر می‌باشد، اما در بعضی افراد ممکن است عوارضی مشاهده گردد که معمولاً تا یکی دو هفته بعد از تزریق ممکن است این عوارض وجود داشته باشد، از شایع‌ترین عوارض تزریق بوتاکس زیر بغل می‌توان به موارد مختلفی مثل  ضعف عضلانی، سرگیجه، آنافیلاکسی، مشکلات  بینایی، سردرد، خستگی، درد در ناحیه تزریق، بثورات پوستی، کهیر و غیره اشاره کرد.

 

دکتر حامد منادی

متخصص پوست و مو

لیزر موهای زائد

بوتاکسمقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.