علائم آکنه روزاسه

علائم آکنه روزاسه : آکنه روزاسه نوعی بیماری‌ پوستی می باشد که با نشانه ها و علائم مشابه آکنه معمولی همراه است و غالباً با جوش یا آکنه اشتباه گرفته می‌ شود، ولیکن در روزاسه برخلاف آکنه، جوش ‌های سرسیاه مشاهده نمی شود.

علائم آکنه روزاسه دکتر حامد منادی

آکنه روزاسه از جمله بیماری‌ های پوستی التهابی و مزمن می باشد. آکنه روزاسه اغلب در بین اشخاصی که دارای پوست روشنی هستند، شایع است. این عارضه اغلب پوست صورت را درگیر می کند که منجر به قرمزی در ناحیه چانه، بینی، پیشانی و گونه ها می گردد. این قرمزی در صورت عدم درمان و با گذشت زمان، امکان دارد شدیدتر شده و به شکل رگ های خونی درآید.

علائم آکنه روزاسه

معمولاً نشانه های آکنه روزاسه شبیه به علائم اگزما یا آلرژی‌ های پوستی و آکنه می باشد. از جمله نشانه های آکنه روزاسه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

قرمز شدن و گرگرفتگی پوست: معمولاً این وضعیت ۵ دقیقه به طول می انجامد که از پوست صورت و گردن تا سینه ادامه می یابد. تحریک پذیری شدید پوستی از دیگر علائم و نشانه های آکنه روزاسه می باشد. رگ ‌های خونی در این عارضه منبسط شده و به سادگی قابل لمس هستند. بعضی افراد به این وضعیت به اشتباه پوست حساس می گویند؛ در صورتیکه این حساسیت در اثر انبساط رگ ‌های خونی روی می دهد.

جوش های چرکی و لک: جوش ‌های چرکی و لکه‌ های کوچک از جمله علائم آکنه روزاسه می باشد؛ ولیکن برخلاف آکنه در روزاسه جوش سرسیاه ایجاد نمی شود.

سرخی مداوم پوست: گرگرفتگی ‌های مکرر برخی اوقات منجر به قرمزی همیشگی پوست می گردد. این تغییر رنگ به علت انبساط صدها رگ خونی کوچک در نزدیک به سطح پوست روی می دهد.

ضخیم شدن پوست: در بعضی موارد امکان دارد پوست ضخیم شود و بافت های اضافه ای را ایجاد کند. اغلب این وضعیت در بینی بیمار مشاهده می شود و موجب می گردد که بینی حالتی پیازی شکل بگیرد.

رگ های خونی ملتهب: با گذشت زمان که شدت علائم روزاسه افزایش می یابد رگ های خونی در قسمت های بینی و گونه ها آشکار و متورم میشوند.

تورم صورت: در این وضعیت پروتئین و مایع بیش از اندازه ای از رگ های خونی خارج می گردد و نهایتاً به سیستم لنفاوی آسیب وارد می کند، باید گفت عدم تخلیه این مایع باعث ورم صورت خواهد شد.

سوزش و تحریک چشم ها: از دیگر علائم آکنه روزاسه سوزش و تحریک چشم هاست. در مبتلایان به این عارضه، چشم ها قرمز یا خونی و آبکی به نظر می آیند. پلک ها نیز متورم و قرمز میشوند و امکان دارد در موارد نادر موجب ایجاد تاری دید گردد.

مهم ترین علائم آکنه روزاسه

آکنه روزاسه به عنوان نوعی بیماری پوستی دارای علائم متنوعی ست که در ابتدای مطلب به بسیاری از آنها اشاره شد اما در این بیماری که بیشتر در افراد دارای پوستی سفید و روشن اتفاق خواهد افتاد می توان علائم بسیار واضحی مشاهده کرد که با دیدن آنها می توان به ایجاد بیماری پوستی آکنه روزاسه پی برده و درمان را آغاز نمود، این علائم بسیار واضح و مشخص هستند.

واضح ترین علائم آکنه روزاسه عبارتند از:

• قرمزی گونه ها به شکلی واضح
  • قرمز شدن پیشانی در موارد شدید بیماری
  • پرخون شدن و قرمزی پشت بدن در صورت تحریک شدن بیماری آکنه روزاسه
  • افزایش و گسترش قرمزی به سینه ها در صورت تحریک بیماری
  • قرمز و ملتهب شدن پلک ها
  • حتی قرمز و مبتلا شدن گوش ها در صورتی که بیماری تحریک شود.

این بیماری می تواند با افزایش سن دچار شدت بیشتری شده و علائم خود را همچنان بیشتر نشان دهد. با توجه به تمامی این موارد، علائم و شرایط خاص این بیماری توصیه می کنیم به محض مشاهده چنین علائمی در صورت یا بدن فوراً به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید تا درمان موثر بیماری آغاز شود.